Opettajana kehittyminen (3.1.)
Näin syksyn webinaarien päätyttyä on aika pohtia omaa kehitystä opettajana ja mitkä ovat siihen vaikuttaneet. Ennen opintoja minulla on kertynyt jo noin 10 vuotta erilaista opetuskokemusta ja sen lisäksi olen toiminut valmentajana 15 vuotta, joten opettamisesta ja ohjaamisesta oli jo kokemusta. Kokemukseni pohjautuu kuitenkin enimmäkseen lähiopetukseen, joten halusin erityisesti kokemusta myös verkko-opettajuudesta. Siitä sainkin laajasti kokemusta syksyn aikana, mutta sen lisäksi opin erityisesti ryhmäopettajuudesta sekä suunnitelmallisuudesta aja ajankäytöstä.
Ryhmäopettajuus
Olen työskennellyt lähes koko työuran hyvin itsenäisissä työtehtävissä ja opettajanakin olen toiminut lähinnä yksin tai hyvin tutun kouluttajan parina. Opintojen myötä tulikin yllätyksenä, että niin opetuksen suunnittelu kuin toteutuskin tapahtui enimmäkseen ryhmätyönä tai parityöskentelynä. Opetustuntien suunnitelmat laadittiin aina ryhmän kesken ja suurin osa oppituokiostakin ollaan ohjattu pareittain tai isommalla ryhmällä. Ryhmäopettajuus onkin haastanut minua monella tapaa sekä ajattelu- että toimintatasolla. Alkuun minulle oli suuri haaste luovuttaa valtaa muillekin sekä oppia ottamaan myös muiden ajatukset huomioon. Tähän asti olin saanut melko itsenäisesti vastata niin opetuksen sisällöstä kuin toteutuksestakin. Matkan varrella opin kuitenkin myös nauttimaan siitä, että vastuu ei ollut vain yksin minulla ja toisaalta ottamaan opiksi muilta ihmisiltä. Minun ajatus ei ollut ainoa oikea ja opin ajattelemaan myös muiden näkökulmasta. Parhaimmillaan opettaminen toisen kouluttajan kanssa, kevensi omaa taakkaa, tuki omaa suoritusta paikkaamalla kun oma ajatus takkusi ja takasi oppilaille monipuolisen toisiaan täydentävän oppimiskokemuksen. Onneksi minulla oli tukenani aivan mahtava porukka, jossa meillä oli hyvä yhteishenki ja mahtava huumorintaju!
Opetuksen suunnittelu ja ajankäyttö
Toinen merkittävä asia, jonka olen opintojen myötä oppinut, niin opetustuntien tarkka suunnittelu ja ajanhallinta. Opinnoissamme olemme tehneet totsuja eli toteutumissuunnitelmia, joiden käytöstä minulla ei ole aikaisemmin ollut kokemusta. Tämä on ollut todella oivallinen työkalu, minkä myötä omaa opetustuokiota on tullut pohdittua perusteellisimmin. Totsun myötä tulee pohdittua syvällisemmin opetuksen tavoitteet, siihen sopivat menetelmät, mahdollinen arviointi sekä ajankäyttö. Minulle opettajana varsinkin ajankäyttö on ollut haasteellista ja useimmiten aikatauluni on pettänyt jossakin kohtaan, mikä taas johtaa siihen, että en ehdi kaikkia opetettavia asioita opettamaan. Opetustuokioiden harjoittelun myötä sekä myös totsun kautta ajankäyttöni on parantunut ja useimmiten pysyn jo ainakin melkein aikataulussa.
Verkko-opetus
Ennen opettajan pedagogisia opintoja olin opettanut verkossa vain Moodle-oppimisympäristön kautta ja opettaminen oli tapahtunut lähinnä tehtävien avulla. AC-oppimisympäristö avasi minulle ihan uuden maailman verkko-opetukseen. Opintojen myötä olen saanut kokea ja itsekin kokeilla hyvin erilaisia opetustapoja ja opetusmentelmiä AC:ssä. Koen että olen saanut runsaasti vinkkejä ja oppinutkin toteuttamaan erilaisia opetustuokioita, mutta vielä riittää runsaasti oppimistakin! Erityisesti erillisten työtilojen hallinnoinnin koen vielä hyvin haasteelliseksi. Koen siis todella hyväksi, että meillä on ollut mahdollisuus näinkin moniin opetustuokioihin ja olemme saaneet kokeilla, välillä virheen ja erehdyksenkin kautta!
Ryhmäopettajuus
Olen työskennellyt lähes koko työuran hyvin itsenäisissä työtehtävissä ja opettajanakin olen toiminut lähinnä yksin tai hyvin tutun kouluttajan parina. Opintojen myötä tulikin yllätyksenä, että niin opetuksen suunnittelu kuin toteutuskin tapahtui enimmäkseen ryhmätyönä tai parityöskentelynä. Opetustuntien suunnitelmat laadittiin aina ryhmän kesken ja suurin osa oppituokiostakin ollaan ohjattu pareittain tai isommalla ryhmällä. Ryhmäopettajuus onkin haastanut minua monella tapaa sekä ajattelu- että toimintatasolla. Alkuun minulle oli suuri haaste luovuttaa valtaa muillekin sekä oppia ottamaan myös muiden ajatukset huomioon. Tähän asti olin saanut melko itsenäisesti vastata niin opetuksen sisällöstä kuin toteutuksestakin. Matkan varrella opin kuitenkin myös nauttimaan siitä, että vastuu ei ollut vain yksin minulla ja toisaalta ottamaan opiksi muilta ihmisiltä. Minun ajatus ei ollut ainoa oikea ja opin ajattelemaan myös muiden näkökulmasta. Parhaimmillaan opettaminen toisen kouluttajan kanssa, kevensi omaa taakkaa, tuki omaa suoritusta paikkaamalla kun oma ajatus takkusi ja takasi oppilaille monipuolisen toisiaan täydentävän oppimiskokemuksen. Onneksi minulla oli tukenani aivan mahtava porukka, jossa meillä oli hyvä yhteishenki ja mahtava huumorintaju!
Opetuksen suunnittelu ja ajankäyttö
Toinen merkittävä asia, jonka olen opintojen myötä oppinut, niin opetustuntien tarkka suunnittelu ja ajanhallinta. Opinnoissamme olemme tehneet totsuja eli toteutumissuunnitelmia, joiden käytöstä minulla ei ole aikaisemmin ollut kokemusta. Tämä on ollut todella oivallinen työkalu, minkä myötä omaa opetustuokiota on tullut pohdittua perusteellisimmin. Totsun myötä tulee pohdittua syvällisemmin opetuksen tavoitteet, siihen sopivat menetelmät, mahdollinen arviointi sekä ajankäyttö. Minulle opettajana varsinkin ajankäyttö on ollut haasteellista ja useimmiten aikatauluni on pettänyt jossakin kohtaan, mikä taas johtaa siihen, että en ehdi kaikkia opetettavia asioita opettamaan. Opetustuokioiden harjoittelun myötä sekä myös totsun kautta ajankäyttöni on parantunut ja useimmiten pysyn jo ainakin melkein aikataulussa.
Verkko-opetus
Ennen opettajan pedagogisia opintoja olin opettanut verkossa vain Moodle-oppimisympäristön kautta ja opettaminen oli tapahtunut lähinnä tehtävien avulla. AC-oppimisympäristö avasi minulle ihan uuden maailman verkko-opetukseen. Opintojen myötä olen saanut kokea ja itsekin kokeilla hyvin erilaisia opetustapoja ja opetusmentelmiä AC:ssä. Koen että olen saanut runsaasti vinkkejä ja oppinutkin toteuttamaan erilaisia opetustuokioita, mutta vielä riittää runsaasti oppimistakin! Erityisesti erillisten työtilojen hallinnoinnin koen vielä hyvin haasteelliseksi. Koen siis todella hyväksi, että meillä on ollut mahdollisuus näinkin moniin opetustuokioihin ja olemme saaneet kokeilla, välillä virheen ja erehdyksenkin kautta!
Kommentit
Lähetä kommentti