Yrittäjyys sosiaalialan opinnoissa (9)
Suoritin opetusharjoitteluni VAMKissa, jossa opetin sosionomi opiskelijoita. Pohdin tässä tekstissä, miten yrittäjyyyskasvatusta ja työelämätuntemusta voi integroida sosiaalialan opintoihin.
Mielestäni on hyvin tärkeää, että opiskelijat saavat jo opiskeluaikana mahdollisimman kattavan kuvan tulevasta työelämästään sekä pystyisivät jopa jo opiskeluaikana olemaan jo jollakin tavalla mukana alansa työympäristöissä. Itse olen kokenut kaikista tehokkaimmaksi tavaksi oppia uusia työntekoon liittyviä asioita juuri niin, että teoria ja käytäntö eli työ kulkevat käsikädessä. Opiskelijoiden työelämätietoisuutta voi edistää esimerkiksi niin, että opettaja liittää opetettavat asiat mahdollisimman hyvin käytäntöön ja tuo konkreettista tietoa ja esimerkkejä liittyen työelämään. Opettajan tulisikin aina opetuksessaan pitää mielessä, millaiseen työelämään ja työtehtäviin opiskelijat mahdollisesti tulevaisuudessa sijoittuvat ja etsiä esimerkkejä siitä näkökulmasta. Lisäksi opinnoissa olisi hyvä saada ihan konkreettista kosketusta työelämään esimerkiksi työharjoittelun, opinnäytetyön, työpaikkavierailujen tai vaikka työelämän asiantuntijoiden vierailujen kautta.
Sosiaalialalla myös yrittäjyys tulee varmaankin tulevaisuudessa näyttelemään suurempaa roolia, joten se olisi hyvin tärkeää integroida myös opetukseen. Osittain se voi olla opiskelijoiden sisäisen yrittäjyyden kasvun tukemista ja taas toisaalta ulkoisen yrittäjyyden kasvun tukemista.
Sisäisen yrittäjyyden kehittymiseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi opetusmenetelmillä. Sisäistä yrittäjyyttä tukevia opetusmenetelmiä ovat esimerkiksi sellaiset, jotka kehittävät opiskelijoiden luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja vastuunottoa. Opettajien tulisi uskaltaa myös antaa opiskelijoille riittävästä vastuuta ja toisaalta myös mahdollisuuksia pohtimiseen, kehittämiseen ja uusien ratkaisujen etsimiseen. Sisäistä yrittäjyyden kehittymiseen vaikuttaa myös ryhmän ilmapiiri. Parhaiten sisäistä yrittäjyyttä tukee ilmapiiri, jossa oppilaat luottavat toisiinsa ja jossa sallitaan eroavatkin mielipiteen ja että toisin ajatteleminen on enemmänkin vahvuus kuin uhka.
Ulkoista yrittäjyyttä tukee parhaiten teoriatieto yrittäjyydestä sekä mahdollisuus yrittäjyyteen liittyvien asioiden testaus mahdollisimman aidossa ympäristössä. Lisäksi olennaista on kontaktit työelämään, verkostoitumisen edistäminen ja omien siipien kantavuuden testaaminen aidossa työelämässä.
Myös opettajalta on itseltä löydettävä sisäistä yrittäjyyttä. Opettajan on uskallettava kokeilla erilaisia opetusmenetelmiä ja löytää eri näkökulmia sekä opetettavaan aiheeseen että käyttämäänsä pedagogiikkaan. Opettajalla on myös äärettömän iso vastuu ja vaikutus oppilaidensa oppimiseen ja sitä kautta myös heidän tulevaisuuteensa alan ammattilaisina. Lisäksi opettajalla on vastuu myös oppilaitoksensa ja oman alansa puolesta, että opetus on riittävän laadukasta. Omasta mielestäni opettajalla tulee olla myös hyvät itsensä johtamisen taidot, sillä työ on hyvin itsenäistä ja omatoimista.
Mielestäni on hyvin tärkeää, että opiskelijat saavat jo opiskeluaikana mahdollisimman kattavan kuvan tulevasta työelämästään sekä pystyisivät jopa jo opiskeluaikana olemaan jo jollakin tavalla mukana alansa työympäristöissä. Itse olen kokenut kaikista tehokkaimmaksi tavaksi oppia uusia työntekoon liittyviä asioita juuri niin, että teoria ja käytäntö eli työ kulkevat käsikädessä. Opiskelijoiden työelämätietoisuutta voi edistää esimerkiksi niin, että opettaja liittää opetettavat asiat mahdollisimman hyvin käytäntöön ja tuo konkreettista tietoa ja esimerkkejä liittyen työelämään. Opettajan tulisikin aina opetuksessaan pitää mielessä, millaiseen työelämään ja työtehtäviin opiskelijat mahdollisesti tulevaisuudessa sijoittuvat ja etsiä esimerkkejä siitä näkökulmasta. Lisäksi opinnoissa olisi hyvä saada ihan konkreettista kosketusta työelämään esimerkiksi työharjoittelun, opinnäytetyön, työpaikkavierailujen tai vaikka työelämän asiantuntijoiden vierailujen kautta.
Sosiaalialalla myös yrittäjyys tulee varmaankin tulevaisuudessa näyttelemään suurempaa roolia, joten se olisi hyvin tärkeää integroida myös opetukseen. Osittain se voi olla opiskelijoiden sisäisen yrittäjyyden kasvun tukemista ja taas toisaalta ulkoisen yrittäjyyden kasvun tukemista.
Sisäisen yrittäjyyden kehittymiseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi opetusmenetelmillä. Sisäistä yrittäjyyttä tukevia opetusmenetelmiä ovat esimerkiksi sellaiset, jotka kehittävät opiskelijoiden luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja vastuunottoa. Opettajien tulisi uskaltaa myös antaa opiskelijoille riittävästä vastuuta ja toisaalta myös mahdollisuuksia pohtimiseen, kehittämiseen ja uusien ratkaisujen etsimiseen. Sisäistä yrittäjyyden kehittymiseen vaikuttaa myös ryhmän ilmapiiri. Parhaiten sisäistä yrittäjyyttä tukee ilmapiiri, jossa oppilaat luottavat toisiinsa ja jossa sallitaan eroavatkin mielipiteen ja että toisin ajatteleminen on enemmänkin vahvuus kuin uhka.
Ulkoista yrittäjyyttä tukee parhaiten teoriatieto yrittäjyydestä sekä mahdollisuus yrittäjyyteen liittyvien asioiden testaus mahdollisimman aidossa ympäristössä. Lisäksi olennaista on kontaktit työelämään, verkostoitumisen edistäminen ja omien siipien kantavuuden testaaminen aidossa työelämässä.
Myös opettajalta on itseltä löydettävä sisäistä yrittäjyyttä. Opettajan on uskallettava kokeilla erilaisia opetusmenetelmiä ja löytää eri näkökulmia sekä opetettavaan aiheeseen että käyttämäänsä pedagogiikkaan. Opettajalla on myös äärettömän iso vastuu ja vaikutus oppilaidensa oppimiseen ja sitä kautta myös heidän tulevaisuuteensa alan ammattilaisina. Lisäksi opettajalla on vastuu myös oppilaitoksensa ja oman alansa puolesta, että opetus on riittävän laadukasta. Omasta mielestäni opettajalla tulee olla myös hyvät itsensä johtamisen taidot, sillä työ on hyvin itsenäistä ja omatoimista.
Kommentit
Lähetä kommentti