Arvo-osaaminen: Eettiset periaatteet

Opettajan työssä eettisten periaatteiden toteutumista ei valvota minkään ulkopuolisen tahon toimesta vaan vastuussa niiden toteutumisesta on aina kukin opettaja itse. Jokaisen opettajan tulisikin sisäistää käsitys ammatin moraalisista periaatteista, jotta pystyisi toimimaan eettisesti oikein eri tilanteessa.
 

Opettajien ammattietikan taustalla YK:n ihmisoikeuksien julistus

Opettajien ammattietiikan perustuu YK:n ihmisoikeuksien julistukseen, jossa taataan perusoikeudet kaikille maailman ihmisille. Opettajan ammattietiikan näkökulmasta näen erityisen tärkeinä artiklat 1, 19 ja 26. Ensimmäisessä artiklassa todetaan, että kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasa-arvoisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Mielestäni tämä tulisi olla aina lähtökohtana opettajan työssä. Jokaista oppilasta tulisi kohdella tasa-arvoisena sekä taata jokaiselle oppilaalle tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua ja oppia sekä koko koulutuksessa, mutta myös ihan jokaisella oppitunnilla. Ajattelen myös, että jokaisella opettajalla on hyvin suuret mahdollisuudet vaikuttaa näiden asioiden toteutumiseen oman opetustavan ja oppilaaseen suhtautumisen kautta. Itse opettajana toimiessa pyrin aina pitämään mielessä jokaisen oppilaan tasa-arvoisen kohtaamisen ja huomioimisen.
Artikla 19. korostetaan jokaisen ihmisen oikeutta mielipiteeseen ja sananvapauteen. Ajattelisin tämän näkyvän opettajan työssä niin, että opettajan tulisi kunnioittaa jokaisen oppilaan näkemyksiä ja mielipiteitä huolimatta mahdollisista ristiriitaisuuksista omien mielipiteiden kanssa. Erityisesti minun omalla alallani eli kasvatus- ja psykologian alalla opetus pohjautuu paljonkin erilaiseen pohdintaan ja näkökulmia erilaisiin asioihin on useita, joten on erityisen tärkeää antaa jokaiselle mahdollisuus omaan mielipiteeseensä. Myös opetuksen sekä opettajan ammattitaidon kannalta on hyvin tärkeää, että jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja sananvapauteen, sillä sitä kautta saadaan palautetta ja parannusehdotuksia minkä myötä tapahtuu kehitystä.
Kolmanneksi näen opettajan työn kannalta erityisen tärkeäksi artiklan numero 26, jossa todetaan jokaisella olevan oikeus saada opetusta. Opettajan työssä tämä artikla toteutuu mielestäni kahdella tavalla: ensinnäkin jokaisella oppilaalla on oikeus lähteä opiskelemaan ja toiseksi opettajan tehtävänä on myös pyrkiä antamaan jokaiselle oppilaalle opetusta tasa-arvoisesti ja oppilaan tiedot ja taidot huomioiden.
 

Arvot ammattietiikan taustalla

Opettajan ammattietiikan taustalla ovat seuraavat arvot: ihmisarvo, totuudellisuus, oikeudenmukaisuus ja vastuu ja vapaus. Ihmisarvo vaikuttaa mielestäni, niin että jokaista oppilasta tulisi kunnioittaa ja kohdella arvostavasti. Totuudellisuus näkyy opettajan ammatissa niin, että opettajalla on riittävä teoreettinen tietämys asiasta ja hän myös päivittää osaamistaan jatkuvasti, jotta hänen tietonsa ovat ajan tasalla. Oikeudenmukaisuus korostuu opettajan työssä mielestäni erityisesti arvostelujen kohdalla, missä opettajan tulisi osata toimia puolueettomasti sekä pystyä perustelemaan esimerkiksi arvosanojen määräytyminen selkeiden perustelujen kautta. Vastuu ja vapaus taas opettajan näkökulmasta näkyy esimerkiksi siinä, että opettajalla on vapaus suunnitella opetustaan, mutta hänellä on myös vastuu siitä, että oppilaat oppivat tarvittavat tiedot ja taidot ammattiaan varten.
 

Opettajan ammattietiikka suhteessa eri tekijöihin

 
Käsittelimme myös opettajan ammattietiikkaa suhteessa eri tekijöihin ja mitä eettisiä periaatteita liittyy eri viitekehyksiin. Alla olevasta kuviosta näkyy tarkemmin opettajan ammatin viitekehys sekä erilaiset eettiset ulottuvuudet.
 

Opettajan suhde työhön
Opettajalla on vastuu oman työnsä huolehtimisesta sekä oman osaamisensa kehittämisestä. Itse ajattelen asian niin, että velvollisuuteni on päivittää niin omaa teoreettista osaamistani kuin pedagogistakin pätevyyttäni jatkuvasti. Lisäksi tehtäväni on antaa omasta opetussisällöstä parhaat mahdolliset tiedot ja taidot opiskelijoiden tulevaan ammattiin jokaiselle oppilaalle.

Opettaja ja oppija
Opettajan tulee nähdä jokainen opiskelija yksilönä ja huomioida erilaiset tavat ja resurssit oppia uusia asioita. Opetettavan aineen lisäksi opetetaan myös yhteiskunnan sekä työelämän sääntöjä ja normeja. Opettaja toimiessani pyrin löytämän jokaisen oppilaan kanssa hänelle parhaimman tavan oppia sekä antaa opetusta niin, että se tukee hänen tapaansa oppia asioita. Lisäksi omalla alallani toimitaan vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, joten on hyvin tärkeää läpi opintojen opetella myös ihmisten kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä taitoja.
 
Opettaja työyhteisö
Työyhteisössä opettajan ammattietiikkaan kuuluu työtovereiden kunnioitus ja auttaminen sekä tasapainottelu itsenäisen työskentelyn ja yhteistyön välillä. Oma työtapani on hyvin itsenäinen ja näen itselläni kehityshaasteena yhteistyön kollegoiden kanssa. Muiden auttaminen ja tukeminen tulee itseltäni luontaisesti, mutta opettajien kiristyvä työtaakka saattaa vaikuttaa tähän, niin kiireen vuoksi aikaa ja mahdollisuuksia toisten tukemiseen saattaa olla vaikeampi löytää.

Opettaja ja sidosryhmät
Opettajan tulisi tehdä yhteistyötä eri tahojen kanssa sekä tarjota että saada mahdollisuuksia laajentaa ja syventää osaamistaan. Itse pyrin kehittämään omaa osaamistani opettajana opiskelemalla mahdollisimman laajasti omaan alaani liittyviä opintoja. Eri näkökulmat syventävät osaamistani ja antavat laajemman kuvan kokonaisuudesta.

Opettaja ja yhteiskunta
Ammattillisen opettajan tulisi nähdä oma työnsä osana yhteiskunnallista kehitystä. Ensimmäisessä kohdassa kerroin tavoitteestani päivittää omaa osaamistani jatkuvasti ja näen sen olevan tärkeää myös yhteiskunnan näkökulmasta. Koulutamme tulevaisuuden ammattilaisia, joiden myötä yhteiskunnan toivoisi kehittyvän omalla alallaan, joten on ensisijaisen tärkeää että heille tarjotaan ajankohtaista ja uusimpiin teorioihin perustuvaa tietoa.
 
Opettaja ja moniarvoisuus
Opettajan tulisi kohdata jokainen oppilas samanarvoisena taustasta tai näkemyksistään huolimatta sekä kohdella jokaista oppilasta samanarvoisesti. Omalla kohdallani koen kehittyneeni tässä asiassa ajan kuluessa. Nykyään ehkä oman elämänkokemuksen myötä kuuntelen ja kohtaan mielenkiinnolla erilaisia ihmisiä ja kuuntelen erilaisia näkökulmia asioihin. Elämän on opettanut, että toiminnan ja ajatuksien taustalla on usein erilaisia kokemuksia sekä syitä ja yhtä oikeaa näkökulmaa asioihin ei edes ole olemassa. Lisäksi oma elämänkatsomus ja ymmärrys laajentuu erilaisten näkökulmien ansiosta.




Kommentit

  1. Minun tehtävänä blogiryhmässä oli kommentoida yhtä blogia ja arvioida osaamista. Valitsin sinun blogisi:)Arvo-osaamisen kriteerit ovat seuraavat: Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat periaateet ja ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa. Mielestäni olet hyvin pohjustanut aiheita blogissassi. Itse jäin kaipaamaan vielä käytännön esimerkkejä ja hieman pohdintaa, millä tavalla näet aiheet tulevana ammatillisena opettajana ja miten ne näkyvät opettajan työssä:) Osaamista aiheista siis löytyi tästä blogista! Toinen mitä jäin miettimään, että saisiko blogissa jotenkin jäsenneltyä, että osaamisen osoittaminen tulee vielä enemmän näkyväksi. Toki löysin sen täältä:)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset (1.2.)

Opetuksen ja ohjauksen suunnittelua tukevat asiakirjat (1.1)

Yrittäjyys sosiaalialan opinnoissa (9)